حرکت رسانه ای “معرفی مراکز مددکاری اجتماعی کشور” با هدف شناساندنِ توانمندیها و پتانسیل های کلینیک های مددکاری اجتماعیِ فعال در سطح کشور صورت می پذیرد و اجرای آن از طریق اقدام به مصاحبه های اختصاصی با مدیران این مراکز محقق خواهد شد. قابل به ذکر است در همین راستا، اولین مورد از مصاحبه های اختصاصی بعمل آمده با خانم مهوش مأنوسی فر (مدیریت کلینیک مددکاری اجتماعی مأنوسان) می باشد که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.
لازم به ذکر است این حرکت رسانه ای بدون هیچگونه گزینش و محدودیتی اجرا می گردد و مجموعه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران آمادگی کامل خود را جهت انجام مصاحبه های اختصاصی با یکایک مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی دارای مجوز و فعال در سطح کشور اعلام می دارد، لذا همه مدیران مراکز مددکاری اجتماعی در سرتاسر کشور (در صورت تمایل جهت ارائه نقطه نظرات و معرفی مراکزشان) می توانند از طریق ارسال پیام به پست الکترونیکی info@socialwork2015.ir و نیز ارسال پیام به کلیه پایگاههای ما در شبکه های اجتماعی (کافه رسانه مددکاری؛ مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی) اعلام آمادگی نمایند تا رابطین این پایگاه اینترنتی با آنان ارتباط برقرار گردد.
اینجانب مهوش مأنوسی فر دارای درجه ی تحصیلی کارشناسی در رشته ی مددکاری اجتماعی از آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی در سال ۱۳۵۵ و همچنین تخصص های لازم در حوزه های مددکاری خانواده، مددکاری مدیریت مورد، مربی مهارت های شغلی بر اساس الگوی LSNIE، سرپرست فیلد کارورزی و سرپرست دانشجویان مددکاری فردی-گروهی-جامعه ای، انجام مداخلات ویژه ی مددکاران اجتماعی در مراقبت از خانواده و کاهش طلاق، مجری همایش ها و کارگاه های آموزشی در سطح ادارات سازمان بهزیستی تهران و سازمان بهزیستی کشور و مهارت نسبی در زبان انگلیسی می باشم.
- از چه سالی کلینیک مددکاری اجتماعی تاسیس نمودید و لطفا بفرمایید محورهای اصلی فعالیت مرکز شما چه مواردی هستند؟
کلینیک مددکاری اجتماعی مانوسان از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به صورت رسمی و به عنوان اولین کلینیک در سطح شهرستان پاکدشت آغاز نموده و افتخار خدمت رسانی و ارائه خدمات تخصصی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی به جامعه هدف بهزیستی را دارد. کلینیک با برخورداری از تجارب علمی و عملیاتی چندین ساله در امر توانمند سازی جامعه هدف خدمات خود را به صورت روزانه و در قالب کار تیمی ارائه می دهد، چرا که معتقد است و همان گونه که در عمل ثابت شده است تخصص در تیم معنا پیدا می کند. عملکر تیم ورای عملکرد فردی است که با هم افزایی و افزایش انگیزه به عنوان عامل بازدارنده در مقابل خشونت ها و انواع آسیب های اجتماعی نقش محافظتی دارد.
تیم تخصصی کلینیک شامل متخصصین مددکاری اجتماعی، مشاور خانواده،مشاور حقوقی، روانشناس کودک، روانشناس بزرگسال می باشد که در قادرسازی توانمند سازانه و اقدامات پیشگیرانه فعالیت می نماید.
این کلینیک در حال حاضر دارای ۵۵۰ فقره پرونده ی زنان سرپرست خانوار و ۹۱ فقره پرونده مربوط به فرزندان امداد بگیر می باشد که در مجموع افتخار خدمت رسانی و ارائه خدمات مشاوره ای و مددکاری در سطوح فردی-خانوادگی و اجتماعی به ۲۵۰۰ نفر از گروه فوق را داشته و توفیق برنامه ریزی و هماهنگی فعالیت های آموزشی برای افراد و خانواده در راستای توانمند سازی و ارتقاء وضعیت اجتماعی و بهبود شرایط زندگی آنان نیز دارد و تا حصول نتیجه ی مطلوب حداکثر پیگیری های لازم را به عمل می آورد.
از دیگر محورهای اصلی فعالیت کلینیک مددکاری اجتماعی مانوسان ارائه خدمات حمایتی-اجتماعی به دختران در معرض آسیب اجتماعی شهرستان پاکدشت در مقطه سنی ۱۲ تا ۳۰ سال می باشد که در این راستا با راه اندازی مرکز ندای مهر از سال فروردین سال ۱۳۹۶ توانسته است به این مهم دست یابد.از جمله خدمات ارائه شده در این مرکز مداخلات مددکاری و روانشناختی نسبت به ارتقاء کیفیت زندگی این افراد از طریق مشاوره های فردی- گروهی- خانوادگی، برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص مهارت های زندگی، خود مراقبتی، تاب آوری، آموزه های دینی و اخلاق، معجزه ی سپاسگزاری می باشد که بر اساس پروتکل تئوری انتخاب تدوین شده اند.
همچنین کلاس آموزشی-تقویتی تمامی دروس تحصیلی، دوره های هنری (چرم دوزی،شبه قالی،نقاشی روی سنگ و …) اردوهای گروهی در استای ایجاد شادی و نشاط به منظور افزایش مشارکت جمعی فرزندان برگزار می گردد که از زمان پذیرش تا قرار گرفتن در پروسه ی توانمندی با کنترل نسبی بر انتخاب های خویش و همچنین پذیرش زندگی مسئولیت پذیرانه مورد حمایت مرکز می باشند.
از دیگر محورهای اصلی کلینیک مددکاری اجتماعی مانوسان در حوزه ی کار جامعه ای و پیشگیرانه، اجرای طرح های توانمند سازی محلی، فقر زدایی، پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور در منطقه آسیب خیز و حاشیه نشین منطقه زینبیه از طریق راه اندازی پایگاه خدمات اجتماعی می باشد.
گروه هدف در پایگاه خدمات اجتماعی اقشار آسیب دیده در مناطق ناکارآمد شهری (کودکان زیر ۶ سال، دختران و زنان در معرض آسیب های اجتماعی یا آسیب دیده ی اجتماعی، افراد دارای مشکلات خانوادگی شدید، افراد بازمانده از تحصیل، افراد معتاد یا در معرض اعتیاد و …) می باشد.
توانمند سازی اجتماع محور از طریق پایگاه در قالب ۱– بسترسازی ۲- نهادسازی ۳ – ظرفیت سازی ۴- اعتماد سازی انجام می پذیرد.
خدمات تخصصی شامل مداخلات روانشناختی(مصاحبه بالینی،مشاوره های فردی-خانوادگی-تحصیلی-اعتیاد، آموزش) و خدمات تخصصی مددکاری (اشتغال زایی، بازدید از منزل، پیگیری وضعیت تحصیلی-بهداشتی-درمانی، توانمند سازی حرفه ای و …) و همچنین آگاه سازی نسبت به حقوق شهروندی و برقراری پل ارتباطی میان مسئولین و اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده می باشد.
- با کدام ارگان ها و نهاد ها همکاری دارید و لطفا از خدمات تخصصی قابل ارائه توسط مرکزتان بفرمایید.
کلینیک مددکاری اجتماعی مانوسان این قابلیت را دارد تا به عنون مجری پروژه های سازمان های مختلف طرف قرارداد واقع شود و اداره ی صفر تا صد یک واحد یا مجموعه ی اجتماعی یا فرهنگی را عهده دار شود.همچنین انجام پژوهش های نظری و کاربردی در حوزه ی آسیب های اجتماعی، سلامت روان و سلامت اجتماعی نیز در زمره ی پتانسیل های کلینیک مددکاری اجتماعی نیز می باشد.
از جمله اقدامات خدمات مددکاری اجتماعی در سطوح فردی-گروهی-جامعه ای تعامل با سازمان ها و نهاد ها می باشد که شامل:
- انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام شهرستان پاکدشت در خصوص ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی جامعه ی هدف کمیته امداد امام خمینی (ره)
- انعقاد تفاهم نامه با مجتمع قضایی شهرستان پاکدشت در خصوص ارائه خدمات روانشناختی جهت مشاوره های زوجین طلاق توافقی
- انعقاد تفاهم نامه با شبکه بهداشت در خصوص جامعه هدف کلینیک از خدمات آموزشی-بهداشتی-درمانی شبکه بهدشت
- ارتباط با سازمان فنی و حرفه ای، ادره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش،هلال احمر، رفاه و تعاون اجتماعی، موسسه بیماری های خاص و …
- برقراری تعامل و ارتباط با تمامی موسسات دولتی و غیر دولتی
- به نظر شما مراکز مددکاری اجتماعی چگونه می توانند مسیر موفقیت را طی نمایند و چگونه می توانند در جهت توانمند شدن گام های اساسی بردارند؟
در حال حاضر برخی از کلینیک ها خود را درگیر سیاست بازی ها و جناح سازی نموده اند که این خود باعث تضعیف جامعه ی کلینیک داران خواهد شد. بهتر است تمامی کلینیک ها نیروهای خود را به جای اینکه روبروی هم قرار دهند در امتداد یکدیگر باشند. متاسفانه مسئولین کانون کشوری با کلینیک ها ارتباط موثر نداشته و از نقطه نظرات مدیران کلینیک ها در سایر استان ها و شهرستان ها بدون اطلاع می باشند و هم فکری و مشارکت لازم انجام نمی پذیرد. لذا در صورتی که کانون کشوری تصمیمات اتخاذ شده ی خود را با هماهنگی کانون های استان ها و مدیران کلینیک اجرا نماید می توانیم شاهد موفقیت های روز افزون کلینیک ها باشیم.
از جمله پیشنهادات کلینیک مددکاری اجتماعی مانوسان در راستای پیشبرد کلینیک ها به شرح زیر می باشد:
- انجام هماهنگی، وحدت رویه و حمایت از کلینیک های مددکاری
- ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی و به روز از کلینیک های مددکاری اجتماعی در سطح کشور
- افزایش همکاری و تعاملات مراکز مددکاری اجتماعی با سایر سازمان ها از طریق ایجاد زیرساخت هایی اساسی در حوزه ی شبکه سازی و شناساندن مراکز مددکاری اجتماعی کل کشور به آحاد مختلف جامعه با استفاده از پتانسیل های فضای مجازی
- ارتقاء سطح کیفی و کمی کلینیک های مددکاری اجتماعی
- برای جامعه مراکز مددکاری اجتماعی کشور چه دورنمایی را ترسیم می کنید و سخن پایانی شما را می شنویم.
آرزوی اینجانب افزایش عزت مددکاران اجتماعی و ارتقاء جایگاه و اعتبار کلینیک ها می باشد. همچنین آرزومند افزایش قدرت اجتماعی مدیران کلینیک ها در راستای شناسایی، آگاه سازی، پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی بوده و یقین دارم که نگاه مسئولین کشوری به کلینیک های مددکاری اجتماعی، تخصصی و توانمندانه می باشد.
مصاحبه و گردآوری: هما صدری
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان